Sporenie a investovanie
Dcére som v 2020 založila vkladnú knižku v ... bola som tam v piatok a nechcú mi vyplatiť peniaze hoc som doniesla rodný list dieťaťa má 13, a doklad že mi je zverená do starostlivosti. Neviem čo mám robiť . Chcem dcére tie peniaze dať na termínovaný vklad kde jej tie peniaze bude zarábať. Ale v inej banke.Ako sa dostať k peniazom?Dakujem
V súvislosti s Vašim podnetom zaslaným 1. septembra 2024 vo veci výberu vkladu z (dcérinej) vkladnej knižky a jej zrušenia a z dôvodu, že nedisponujeme presnými a konkrétnymi informáciami o vkladnej knižke, zmluvných podmienkach s ňou súvisiacich, disponentoch a zdôvodnením banky, uvádzame len všeobecné informácie týkajúce sa ochrany spotrebiteľa pri poskytovaní finančných služieb:
Vkladné knižky patria do širokej škály vkladových finančných produktov poskytovaných finančnými inštitúciami za účelom zhodnotenia voľných peňažných prostriedkov finančných spotrebiteľov. Sú formou sporenia s istou tvorbou finančnej rezervy, ktorá bola využívaná v ostatnom čase, avšak v súčasnej dobe sa do popredia dostávajú iné, modernejšie formy sporenia, medzi ktoré patrí napríklad aj termínovaný vklad. Vkladné knižky patria medzi cenné papiere a podliehajú ochrane vkladov, legislatívne sú upravené zákonom č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov, zákonom č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov, ako i zákonom č. 118/1996 Z. z. o ochrane vkladov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Pre Vašu informáciu uvádzame, že finančné inštitúcie, ako samostatné právnické osoby, sú oprávnené ponúkať a poskytovať produkty finančného trhu, vrátane vkladných knižiek, podotýkame, ktorých na finančnom trhu existuje niekoľko druhov a sú určené klientom za splnenia všeobecných (ďalej len „VOP“), či produktových obchodných podmienok (ďalej len „POP“). Sme toho názoru, že tak, ako sú legislatívne upravené možnosti zániku, či zrušenia cenného papiera ako vkladnej knižky, tak i každá finančná inštitúcia by mala mať upravené podmienky založenia, nakladania, či zrušenia vkladnej knižky, vrátane podmienok úročenia a vedenia vkladov, poprípade aj istých osobitných podmienkach konkrétneho vkladového produktu, a to v samotnej zmluvnej dokumentácii, ktorá korešponduje s VOP a POP-kami.
Vo všeobecnosti máme za to, že oprávnený vyberať z vkladnej knižky po jej fyzickom predložení, či ju natrvalo zrušiť, je len majiteľ vkladnej knižky, prípadne ten, kto je na to majiteľom splnomocnený. Rovnako sme toho názoru, že pri detských vkladných knižkách existuje možnosť výberu peňažných prostriedkov práve zákonným zástupcom dieťaťa, a to po jej predložení. Odporúčame Vám preto dôkladne sa oboznámiť s podmienkami a predovšetkým so zmluvnou dokumentáciou ku vkladnej knižke a následne sa opätovne obrátiť na Vašu banku a zistiť reálne možnosti výberu vkladu z vkladnej knižky a jej následného zrušenia. Stále máte možnosť formou reklamácie, či sťažnosti vyžadovať vysvetlenie ich postupu. Z kompetenčného hľadiska ministerstvo nie je oprávnené vstupovať a ani zasahovať do samotných individuálnych rozhodnutí a interných postupov finančných inštitúcií vo vzťahu ku konkrétnym spotrebiteľom a nie je ani je oprávnené vykonávať dohľad nad dohliadanými subjektmi finančného trhu.
Ak by ste mali i naďalej pochybnosti o postupe a konaní konkrétnej finančnej inštitúcie a domnievate sa, že nedodržala zákonom či zmluvne stanovené podmienky, máte stále možnosť obrátiť sa na Národnú banku Slovenska (ďalej len „NBS“), ktorá podľa zákona č. 747/2004 Z. z. o dohľade nad finančným trhom a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov vykonáva dohľad nad subjektmi finančného trhu, a ako dohliadací orgán má právomoc preverovať konanie dohliadaných subjektov, či je takéto konanie v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi, taktiež vykonáva ochranu finančných spotrebiteľov, vrátane vybavovania podaní finančných spotrebiteľov a iných klientov dohliadaných subjektov a podaní spotrebiteľských združení súvisiacich s ponúkaním alebo poskytovaním finančných služieb alebo s inými obchodmi dohliadaných subjektov. Pre informáciu Vám pripájame aj odkaz na webové sídlo NBS, kde je uvedené, ako môžu spotrebitelia postupovať: https://www.nbs.sk/sk/ofs/informacie-pre-spotrebitelov/o-nas/riesenie-staznosti, resp. pripájame aj adresu, kam je možné písomný podnet adresovať: NBS, Odbor ochrany finančných spotrebiteľov, ul. Imricha Karvaša 1, 813 25 Bratislava.
Na záver uvádzame, že vyššie uvedené stanovisko Ministerstva financií SR vychádza z Vami uvedených skutkových okolností a nie je právne záväzné, nakoľko ministerstvo nie je oprávnené vykladať ustanovenia všeobecne záväzných právnych predpisov, na to je oprávnený vecne príslušný súd.
(dátum zverejnenia: 18.09.2024)
Vkladné knižky patria do širokej škály vkladových finančných produktov poskytovaných finančnými inštitúciami za účelom zhodnotenia voľných peňažných prostriedkov finančných spotrebiteľov. Sú formou sporenia s istou tvorbou finančnej rezervy, ktorá bola využívaná v ostatnom čase, avšak v súčasnej dobe sa do popredia dostávajú iné, modernejšie formy sporenia, medzi ktoré patrí napríklad aj termínovaný vklad. Vkladné knižky patria medzi cenné papiere a podliehajú ochrane vkladov, legislatívne sú upravené zákonom č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov, zákonom č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov, ako i zákonom č. 118/1996 Z. z. o ochrane vkladov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Pre Vašu informáciu uvádzame, že finančné inštitúcie, ako samostatné právnické osoby, sú oprávnené ponúkať a poskytovať produkty finančného trhu, vrátane vkladných knižiek, podotýkame, ktorých na finančnom trhu existuje niekoľko druhov a sú určené klientom za splnenia všeobecných (ďalej len „VOP“), či produktových obchodných podmienok (ďalej len „POP“). Sme toho názoru, že tak, ako sú legislatívne upravené možnosti zániku, či zrušenia cenného papiera ako vkladnej knižky, tak i každá finančná inštitúcia by mala mať upravené podmienky založenia, nakladania, či zrušenia vkladnej knižky, vrátane podmienok úročenia a vedenia vkladov, poprípade aj istých osobitných podmienkach konkrétneho vkladového produktu, a to v samotnej zmluvnej dokumentácii, ktorá korešponduje s VOP a POP-kami.
Vo všeobecnosti máme za to, že oprávnený vyberať z vkladnej knižky po jej fyzickom predložení, či ju natrvalo zrušiť, je len majiteľ vkladnej knižky, prípadne ten, kto je na to majiteľom splnomocnený. Rovnako sme toho názoru, že pri detských vkladných knižkách existuje možnosť výberu peňažných prostriedkov práve zákonným zástupcom dieťaťa, a to po jej predložení. Odporúčame Vám preto dôkladne sa oboznámiť s podmienkami a predovšetkým so zmluvnou dokumentáciou ku vkladnej knižke a následne sa opätovne obrátiť na Vašu banku a zistiť reálne možnosti výberu vkladu z vkladnej knižky a jej následného zrušenia. Stále máte možnosť formou reklamácie, či sťažnosti vyžadovať vysvetlenie ich postupu. Z kompetenčného hľadiska ministerstvo nie je oprávnené vstupovať a ani zasahovať do samotných individuálnych rozhodnutí a interných postupov finančných inštitúcií vo vzťahu ku konkrétnym spotrebiteľom a nie je ani je oprávnené vykonávať dohľad nad dohliadanými subjektmi finančného trhu.
Ak by ste mali i naďalej pochybnosti o postupe a konaní konkrétnej finančnej inštitúcie a domnievate sa, že nedodržala zákonom či zmluvne stanovené podmienky, máte stále možnosť obrátiť sa na Národnú banku Slovenska (ďalej len „NBS“), ktorá podľa zákona č. 747/2004 Z. z. o dohľade nad finančným trhom a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov vykonáva dohľad nad subjektmi finančného trhu, a ako dohliadací orgán má právomoc preverovať konanie dohliadaných subjektov, či je takéto konanie v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi, taktiež vykonáva ochranu finančných spotrebiteľov, vrátane vybavovania podaní finančných spotrebiteľov a iných klientov dohliadaných subjektov a podaní spotrebiteľských združení súvisiacich s ponúkaním alebo poskytovaním finančných služieb alebo s inými obchodmi dohliadaných subjektov. Pre informáciu Vám pripájame aj odkaz na webové sídlo NBS, kde je uvedené, ako môžu spotrebitelia postupovať: https://www.nbs.sk/sk/ofs/informacie-pre-spotrebitelov/o-nas/riesenie-staznosti, resp. pripájame aj adresu, kam je možné písomný podnet adresovať: NBS, Odbor ochrany finančných spotrebiteľov, ul. Imricha Karvaša 1, 813 25 Bratislava.
Na záver uvádzame, že vyššie uvedené stanovisko Ministerstva financií SR vychádza z Vami uvedených skutkových okolností a nie je právne záväzné, nakoľko ministerstvo nie je oprávnené vykladať ustanovenia všeobecne záväzných právnych predpisov, na to je oprávnený vecne príslušný súd.
(dátum zverejnenia: 18.09.2024)